Fromageriet - Majorstua

KJØLEDISK | høy kvalitet er god økonomi

Et stenkast unna Majorstuen T-banestasjon, klemt mellom en café og en skobutikk, ligger spesialforretningen Fromagerie. Titter du inn vinduet, vil du få et glimt av et utvalg du sjelden ser andre steder. Faller du for fristelsen til å gå inn, blir du møtt av den herlige duften av upasteuriserte franske, italienske, og spanske oster. 

Av Bjørn Bjørnli/ Hilde Christie Wright /Foto: Jesper Olsen

Conrad Lyngtveit Peterson er mannen bak delikatesse-suksessen. I begynnelsen var det Oslos eneste rendyrkede ostebutikk – før kjøttvarer også ble en del av sortimentet. Helt siden starten for 12 år siden har målet vært å gi kundene en helhetlig delikatesseopplevelse. – Det handler om å skape en god atmosfære fra kunden åpner døren til han eller hun velger en utsøkt ost og tar den med hjem og nyter, sier Conrad. Selve lokalet er en viktig del av den gode opplevelsen. – Butikken er innpakningen. For å skape den rette atmosfæren valgte vi å investere mye tid og penger i utstyr og inventar. I vår butikk skal kvalitet være den røde tråden, og da nytter det ikke å gå for billigløsningene. Det gjelder særlig diskene. Med korrekt kjøleteknikk og belysning vil også holdbarhet forlenges, sier han. 

Kvalitet er lønnsomt på sikt 


Vi har ikke hatt en eneste driftsstans eller hatt en tekniker på besøk i løpet av 12 år

-Det er mye å velge mellom, og spennet på pris og kvalitet er enormt. Du kan få kjøledisker i flott italiensk design, som koster under halvparten av de dyreste alternativene. Disse kan virke som et godt kjøp når marginene er små og man ønsker å spare penger. Men rimelige disker er sjeldent bygget i materialer som varer. Her er det ofte mye plastikk som etter kort tid vil preges av slitasje. Det er viktig å velge materialer som slites med stil som stein, stål og treverk, forteller Lyngtveit Peterson. Men det viktigste er driftssikkerhet. – Driftsstans er en kostbar affære som kan sette butikken ut av spill i dagevis. Det skal ikke mange slike dager til før du sparer på å kjøpe en kvalitetsdisk til dobbel pris. Vi har ikke hatt en eneste driftsstans eller hatt en tekniker på besøk i løpet av 12 år. Og jeg tror ikke vi kommer til å oppleve det på mange år heller. Utstyret fungerer rett og slett, og jeg er én bekymring mindre, mener han. 

Kvalitet er miljø 


– Det handler om å skape en god atmosfære fra kunden åpner døren til han eller hun velger en utsøkt ost og tar den med hjem og nyter, sier Conrad

Raymond Wiig i Foodtech er enig i at det er god økonomi i å velge kvalitet.
-Vår erfaring er at det lønner seg å betale mer når du skal investere i viktig utstyr, sier han. – Penger spart i første omgang, blir ofte penger tapt i neste. Å kjøpe nye kjøledisker, ovner og annet viktig utstyr hvert femte år er ikke bare dyrt, det bidrar også til mer forurensning. Derfor er vi opptatt av hele bildet når vi gir råd til kundene våre. De siste årene har vi satt mer og mer fokus på miljø og bærekraft, og et av tiltakene er økt fokus på å levere ting som varer.

Ønsker du veiledning om bærekraftig kjøleutstyr? Det er mye å velge mellom i ulike prisklasser, vi gir deg gjerne råd. Ta kontakt på post@foodtech.no

Siste innlegg

Covid-19 pandemien.

Foodtech tar Covid-19 pandemien på alvor. Derfor opprettholder vi drift og vil være tilgjengelige for våre kunder med nye maskiner, deleleveranser og service slik at norsk matindustri, dagligvarebutikker, bensinstasjoner og andre serveringssteder kan operere så effektivt som mulig til tross for krisen vi nå opplever. Vi har strenge rutiner for renhold av verktøy og utstyr som brukes i forbindelse med service og holder kontinuerlig et øye med nye tiltak og regler fra regjeringen.

Les mer

DAGLIGVARE | nytt magasin

Visste du at Foodtech leverer alt utstyr du trenger til din dagligvarebutikk? I vårt nye magasin for dagligvare kan du lese mer om hva Foodtech kan hjelpe deg med og se litt av vårt utvalg for butikk.

Les mer

Foodtech sponser NM i kjøttprodukter

Foodtech har inngått et 2 års samarbeid med Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund om sponsing av Norgesmesterskapene i kjøtt frem til høsten 2021. NM består av 2 konkurranser i året, en knyttet til julemat og en knyttet til grillsesongen. Syvende november er kåringen for julemat, med Foodtech som samarbeidspartner.

Les mer