Markedet for bakeriutsalgene har endret seg kraftig de siste årene. Mange konkurrenter har kommet til og forbrukerne søker stadig nye, smakfulle opplevelser og de ønsker sunne alternativer med mindre sukker og mer fiber – uten svekkelse av smaksopplevelsen. Hva skjer med bakeriutsalgene i denne utviklingen?
I Tyskland begynner vi nå å se en mottrend blant bakeriutsalgene, her har bakerinæringen, sammen med et utvalg råvareleverandører, tatt tak i utfordringen og utarbeidet et konsept for å kunne ta tilbake markedsandeler i et presset marked. Trenden kalles «Bakery Snack» og består av små, ferske måltider som er tilpasset alle døgnets tider, alt basert på produkter som er forankret innen bakeri. Friske, sunne frokostalternativer og kaffe på farten. Stort utvalg salat og varme retter til lunsj. Sunne mellommåltider, kaffe, kaker og søte bakevarer til ettermiddag. Enkle, sunne middagsretter. Alltid ferske produkter – bakt og laget på stedet, gjerne ved frontbaking. Felles for trenden er lek med smak og farger – nøkkelen ligger i et stort og variert utvalg presentert på en fristende måte. Dette setter krav til hvordan du presenterer dine produkter i disken, samt riktig teknisk utstyr som forsvarer et større utvalg.
Bakery Snack har i Tyskland blitt en så stor trend at de på årets IBA messe hadde en egen hall som presenterer «Snack trend» som tema, det finnes et eget «Snack akademie» og egne Snack konsulenter som bistår bakere og konditorer med å optimalisere bruken av varer, diskeksponering og effektiv tilberedelse for på denne måten og øke omsetningen.
Foodtech Interiør og Storkjøkken har fulgt nøye med på denne utviklingen og har det utstyr du trenger for å lykkes.